Gebakken zalmfilet

zalm.jpg

Het lijkt misschien übersimpel, maar je moet het wel weten.
Welkom op de les: “Hoe bak ik de perfecte zalmfilet?”.

Nodig:

Voor 2 personen: 400 gr zalmfilet (ik neem de verse van Delhaize, met groene kruiden) > boter > peper > zout > kropsla > 4 tomaten > lenteui > mayonnaise > aardappelpuree

Doen:

Maak de aardappelpuree. Was en droog de sla. Ik laat trouwens de harde nerf altijd aan kropsla zitten. (Uit protest. Ik vind dat namelijk superlekker, maar bij ons thuis moest die nerf er altijd uit. Pijnlijke childhood memories. Maar goed, we wijken af.) Snij de lenteui (ja, ja, u mag ook pijpajuin zeggen…) fijn en hak de tomaten in stukjes. Meng lenteui, tomaten, gescheurde slablaadjes (niet snijden, want dan worden de randen bruin door oxidatie) door elkaar in een grote kom met een flinke klodder mayonnaise. Een beetje versgemalen zwarte peper, en klaar is de sla.

De vis dan: reken op zo’n 15 minuten gaartijd, dus begin op tijd! Smelt een klontje boter in een braadpan. Als de boter gesmolten is, zet je het vuur lager en leg je er de zalmmoot in. Opgelet: altijd met de velkant naar onderen! Je mag de moot ook niet omdraaien .Daarna sluit je de pan af met een deksel en laat je de zalm verder garen op een zacht vuur. Na een 10-tal minuten kan je al eens checken door de moot in het midden half door te snijden. Nog dieproze? Deksel er terug op en nog even geduld.
Honger is de beste saus *knipoog*.

2 thoughts on “Gebakken zalmfilet

  1. Je hebt gelijk. Maar ik neem een dikke moot voor 2 personen, dus ik snij die sowieso doormidden. Je hebt toch de lijn al van de graat, dus dat valt wel mee hoor, qua presentatie. Je kan ook een kookthermometer gebruiken, maar dat heb ik niet.

Geef een reactie

